Стрімкий розвиток індустрії моди змушує по новому поглянути на правове регулювання даної сфери як в Україні, так і в світі. За ширмою успіху багатьох відомих брендів приховується не тільки творча складова по створенню видатних предметів одягу та аксесуарів, а й значна робота юристів щодо забезпечення правової охорони об'єктів інтелектуальної власності на українському та світовому ринку. Важливою складовою успіху даної сфери є надання необхідної правової охорони виробів індустрії моди.
А тому, задля розуміння основних засобів охорони прав дизайнера від моменту створення виробу в індустрії моди до його попадання на полки шаф покупців та усвідомлення усіх проблемних питань, які можуть виникати протягом цього проміжку часу, почнемо з ключових моментах індустрії моди.
Так, відразу відзначимо, що основною функцією моди як психологічного, соціального та правового феномену є демонстрація індивідуальності і самовираження людини, право на яке закріплено в статті 300 Цивільного кодексу України. Саме реалізація фізичними особами свого права на індивідуальність послужила основним поштовхом для розуміння моди в сучасному значенні. Яскравий образ може створюватися самою людиною внаслідок створення речей, в результаті отримання певних послуг або придбання, міксуванні і виборі вже готових речей.
Якщо зосередитись на тому, які саме речі безпосередньо відносяться до індустрії моди, то стає зрозумілим, що до неї входить безліч сфер виробництва, які об’єднує між собою їх “модність” визнана суспільством. Однак, можна виділити три основні сфери моди, які і перетворюють її в масштабну індустрію: 1) виробництво одягу та взуття, що розглядається як основна продукція індустрії моди; 2) надання модних послуг, а саме консультації по складанню гардероба, іміджмейкерство, перукарське мистецтво, візаж, ремонт та лагодження одягу, пластична хірургія та інше; 3) виробництво модних аксесуарів, а саме капелюх, ювелірних виробів, сумок, окулярів, косметики, парфумерії тощо.
Завдяки ефективному маркетингу, отриманому в наслідку прогнозування і планування потреб спеціального споживчого ринку усі зазначені продукти та послуги можуть приносити значний прибуток компаніям та розробникам, а тому відповідні права на них мають бути чітко закріплені за останніми.
На сьогоднішній день запобігти порушенню права інтелектуальної власності в сфері моди можна завдяки:
Основна мета, яка повинна бути досягнута при використанні вищенаведених засобів правової охорони, полягає у запобіганні порушень прав інтелектуальної власності правовласника.
Крім цього, індустрія моди звертається до норм різних галузей права, оскільки діяльність в цій сфері пов'язана, зокрема, із боротьбою з контрафактною продукцією, ліцензуванням, здійсненням різного роду комерційних операцій, укладанням договорів, дотриманням вимог трудового та податкового законодавства, маркетингом і рекламною діяльністю. Однак, на практиці можуть виникати і інші проблемні питання із реалізації прав на вироби в сфері моди, які розберемо окремо.