ОХОРОНА ДИЗАЙНІВ У ЄС: ПРОМИСЛОВИЙ ЗРАЗОК СПІВТОВАРИСТВА

Розглянувши основні положення щодо охорони дизайнів як промислових зразків в Україні, важливим є визначення особливостей правового регулювання даного питання в ЄС та її державах-членах.

Концепція охорони промислових зразків в ЄС дещо відрізняється від прийнятої в України та є однією із найбільш сприятливих для дизайнерів. В країнах-членах ЄС охорона дизайну промисловим зразком передбачає реєстрацію дизайну на термін 5 років, який може бути продовжений до 25 років. Такий термін охорони є більш тривалішим, ніж 15 років, які передбачені законодавством України щодо охорони промислових зразків. Як ми розуміємо, саме термін охорони прав на промисловий зразок передбачає часові межі надання його власнику певний вид монополії на використання такого дизайну у своїй підприємницькій діяльності. І чим довший такий термін охорони, тим довше дизайнер матиме змогу насолоджуватись результатами свого творіння, забороняючи іншим його використання.

Проте, не лише термін охорони, а й спосіб охорони промислових зразків і ЄС є досить привабливими для дизайнерів.

Так, крім зареєстрованого промислового зразка, Регламент ЄС про промислові зразки Спільноти (далі - Регламент), передбачає незареєстрований вид охорони промислових зразків. Термін охорони такого незареєстрованого промислового зразка складає 3 роки з моменту його оприлюднено. Не так і багато, здивуєтесь ви, однак не поспішайте із висновками з цього приводу.

Саме охорона незареєстрованого промислового зразка є головною перевагою та особливістю права ЄС в сфері охорони прав інтелектуальної власності дизайнерів. Уявіть, що коли процес реєстрації промислового зразка триває понад рік, а зазвичай це 18 місяців, дизайнер, який використовує незареєстрований спосіб охорони, вже має змогу отримувати прибуток від свого творіння. Звичайно, тут відіграє роль термін ринкового життя дизайну та товару в якому цей дизайн буде втілено. Як зазначається в поясненнях до Регламенту через те, що “деякі з секторів економіки виробляють велику кількість дизайнів для продуктів, які часто мають короткий ринковий термін життя, то охорона, яка не має реєстраційних формальностей, є перевагою, а тривалість охорони є менш важливою. З іншого боку, існують галузі промисловості, які оцінюють переваги реєстрації для більшої правової визначеності і які вимагають більш тривалого терміну охорони, який би відповідав передбачуваному ринковому життю такої продукції”. Як приклад, термін ринкове життя дизайнів упакування товарів є коротшим ніж тривалість охорони, якої потребує транспортний дизайн.

Однак, давайте розглянемо, що слід розуміти під моментом оприлюднення незареєстрованого промислового зразка. Це питання є надважливим для дизайнерів, які планують скористатись таким видом охорони. Пояснення можна знайти в рішенні по судовій справі H.Gautzsch Großhandel, яку було розглянуто Європейським судом справедливості.

Предметом позову стало звернення компанії Münchener Boulevard Möbel Joseph Duna GmbH про те, що відповідач - компанія Gautzsch порушила права на незареєстрований промисловий зразок для альтанки з балдахіном, яку було створено наприкінці 2004 року. Звичайно, відповідач заперечував факт копіювання дизайну і саме тому, фундаментальним стало питанням належного оприлюднення твору.

https://www.manomano.de/

Справу було передано до Європейського суду справедливості, який відзначив, що незареєстрований промисловий зразок може об’єктивно стати відомим під час звичайної діяльності в колах, що спеціалізуються у відповідному секторі, які діють в рамках ЄС, якщо зображення дизайну було розповсюджено серед торговців, які працюють у цьому секторі. При цьому “розкриття інформації” щодо дизайну не обов'язково має бути здійснено лише в межах Європейського Союзу для того, щоб зробити його доступним для громадськості. А саме, головною особливістю є те, щоб дизайн став відомим серед фахівців у відповідній сфері в межах ЄС.

Ще одним цікавим та корисним фактом є те, що промисловий зразок може використовуватись з метою перевірки необхідності реєстрації дизайну. Це пов’язано з тим, що законодавство ЄС надає змогу здійснити реєстрацію незареєстрованого промислового зразка після 1-го року його охорони. Однак, зверніть увагу, що після спливу наведеного вище терміну використання незареєстрованого промислового зразка в так званому “тест-режимі”, дизайнер буде позбавлений можливості його зареєструвати.

Не дивлячись на різницю у способі отримання охорони на промисловий зразок, обидва: як зареєстрований промисловий зразок, так і незареєстрований мають відповідати однаковим критеріям охорони.

А саме, це критерії новизни та індивідуального характеру. Пояснити їх можна так. Дизайн є новим, якщо ідентичний дизайн раніше не був доступний для громадськості. В свою чергу друга вимога - це поняття індивідуального характеру, яке є більш суб'єктивним, ніж новизна. Стверджувати про індивідуальний характер модного виробу можна якщо він справляє зовсім інше враження у порівнянні із тими товарами, що вже існують на ринку на інформованого користувача (в справах дизайну це особа, яка добре знається на дизайнах певної сфери, наприклад, для автомобільної індустрії – фахівець з дизайну автомобілів, для індустрії моди - особа, яка добре знається на дизайнах окремих речей, таких як одяг, взуття, аксесуари та інше).

Отже, дійсно, правове регулювання охорони промислових зразків в ЄС дозволяє дизайнерам обирати найбільш вигідний для них спосіб охорони, враховуючи особливості терміну ринкового життя їх дизайну та продукту.